Dat kan iedereen gebeuren. De zware kettingsloten waarmee je een fiets op slot moet zetten in Amsterdam worden in andere landen voor scooters en motoren gebruikt. Fietsendieven die door de stad struinen zijn ook altijd op zoek naar slechte fietssloten. Ze proberen dan met allerlei gereedschappen het fietsslot of kettingslot open te krijgen. Lukt het dan hebben ze een fiets, lukt het niet dan is meestal het fietsslot kapot.
Meestal breekt een fietssleutel af omdat het kettingslot aan de sleutel wordt opgetild, tijdens het openen en dichtmaken. De fietssleutel is veel te dun om het fietsslot aan de sleutel op te tillen en na verloop breekt de fietssleutel af in het slot.
Een fietsslot moet een paar keer per jaar een gesmeerd worden zodat je het slot soepel blijft en niet roest. Doe je dat niet dan in de kans groot dat uiteindelijk je fietssleutel afbreekt of dat je fietsslot cylinder gewoon stuk gaat.
Een derde oorzaak zijn de slechte fietssloten! Nederland heeft een vochtig klimaat en in Amsterdam staan fietsen altijd buiten waardoor een fietsslot in Amsterdam het zwaar te verduren heeft. Koop daarom altijd een goed slot van een A-merk en denk niet goedkoop uit te zijn door een paar Euro te besparen.
**Een slecht fietsslot is behalve onbetrouwbaar ook een doelwit voor fietsdieven!!**